Beskrivelse av anskaffelsen
Sjøfartsdirektoratets hovedmål er at Sjøfartsdirektoratet skal være en kundeorientert og effektiv administrasjon. Dette betyr at det skal være rask responstid, rette svar og gode digitale løsninger. Sjøfartsdirektoratet har ambisjon om å skape en samhandlingsflate som gir Sjøfartsdirektoratet, kunder og eksterne samarbeidsparter økt effektivitet og bedre samhandling.
Dette oppnås gjennom blant annet å skape en mer smidig prosess for tilsynsarbeidet, øke åpenhet mellom SDIR, kunden (reder) og godkjente kontrollforetakene, med fokus på:
Mer likhet i de individuelle saker basert på predefinert regelverk
Mulighet for å følge inspeksjonsprosessen med sporbarhet gjennom inspeksjonsforløpet
Gi større muligheter for proaktiv oppfølging og kontroll i arbeid utført av godkjente foretak på vegne av SDIR
Redusere/fjerne potensielle risikoer
Omdømmetap
Økonomiske kostnader
Feil/manglende dokumentasjon
Økt grunndatakvalitet samt datakvalitet om flåtegruppen
Det skal etableres sporbarhet ved hjelp av digitalt hierarki (med krysskoblinger mot relevant dokumentasjon)
Om rollen og arbeidsoppgaver
Brukeropplevelser
Primæroppgave som leveres til Kunden er å drive kontinuerlig utvikling i gitt prosjekt med følgende hovedoppgaver:
Innsiktsarbeid
Utarbeide prototyper og brukerflyter
Brukertesting
Dokumentasjon
Kvalitetssikring av resultat
Fokusere på leveranser og kvalitet definert av retningslinjer og designsystem som gitt av Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med konsulenten(e)
Ønskede kvalifikasjoner
Sentrale forutsetninger for å lykkes i denne rollen er som følger:
Tilbudt konsulent må ha minimum 6 års erfaring
Høyere relevant utdannelse, men relevant erfaring kan veie opp for manglende formell utdannelse
Konsulenten må ha solid erfaring med brukersentrert designmetodikk, inkludert planlegging og gjennomføring av innsiktsarbeid, prototyping og brukertesting
Godt visuelt blikk, og erfaring med design av brukergrensesnitt
Må kunne strukturere og designe løsninger i komplekse systemlandskap, og trives med å forenkle og visualisere komplekse problemstillinger til gode kundeopplevelser
Erfaring med å vurdere og tilpasse designforslag med hensyn til gjennomføringsevne, og herunder metodikk/forståelse for hvordan designvalg påvirker utviklingsressurser.
Må ha erfaring med universell utforming
Må ha erfaring med konseptarbeid og brukertesting
Må kunne omsette brukerinnsikt til konkrete forslag til grensesnittløsninger, vist gjennom tidligere prosjekter eller caser
Sterke kommunikasjonsevner og erfaring med tverrfaglig samarbeid – må kunne formidle designvalg og brukerbehov tydelig til både tekniske og ikke-tekniske fagmiljøer.
Arbeidsspråk er norsk, og konsulenten må kunne kommunisere uten språkbarrierer
Det er en fordel at konsulenten har erfaring med:
Figma
Innsiktsarbeid, metodikk og formidlingsevner
Å bruke etablert designsystem
Utvikling av saksbehandlingssystem, automatisering og kundeflater
Erfaring i å jobbe med GDPR og personvern i design og utvikling
Tilbud:
Fyll ut vedlagt Bilag 2, med første mulige oppstartstidspunkt, timepris, utfylt kompetansematrise og referanseprosjekter.
Sjøfartsdirektoratet vil legge vekt på at leverandøren kan starte raskest mulig opp mot ønsker startdato 15.09.2025.
Oppstarttidspunkt er 15.september 2025.
Det antas en varighet frem til 31.12.2026
Deretter kan det utløses opsjon på ny varighet, 1 år av gangen.
Kompetanse:
Brukerorientert design
Brukerinnsikt
Roller:
Designer
Vedlegg:
Arbeidssted
Hjemmekontor
Oppstart
15 september, 2025
Søknadsfrist:
8 august, 2025
Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.