Ekspert brukeropplevelser

Arbeidsgiver

SJØFARTSDIREKTORATET

Lokasjon

Haugesund, Hjemmekontor

Søknadsfrist

8 august, 2025

Varighet

2 år

Beskrivelse av anskaffelsen

​Sjøfartsdirektoratets hovedmål er at Sjøfartsdirektoratet skal være en kundeorientert og effektiv administrasjon. Dette betyr at det skal være rask responstid, rette svar og gode digitale løsninger. Sjøfartsdirektoratet har ambisjon om å skape en samhandlingsflate som gir Sjøfartsdirektoratet, kunder og eksterne samarbeidsparter økt effektivitet og bedre samhandling. 

 

Dette oppnås gjennom blant annet å skape en mer smidig prosess for tilsynsarbeidet, øke åpenhet mellom SDIR, kunden (reder) og godkjente kontrollforetakene, med fokus på​: 

 

  • Mer likhet i de individuelle saker basert på predefinert regelverk​ 

  • Mulighet for å følge inspeksjonsprosessen med sporbarhet gjennom inspeksjonsforløpet ​ 

  • Gi større muligheter for proaktiv oppfølging og kontroll i arbeid utført av godkjente foretak på vegne av SDIR​ 

  • Redusere/fjerne potensielle risikoer

  • Omdømmetap​ 

  • Økonomiske kostnader​ 

  • Feil/manglende dokumentasjon​ 

  • Økt grunndatakvalitet samt datakvalitet om flåtegruppen​ 

  • Det skal etableres sporbarhet ved hjelp av digitalt hierarki (med krysskoblinger mot relevant dokumentasjon) ​ 

 

Om rollen og arbeidsoppgaver

 

Brukeropplevelser

Primæroppgave som leveres til Kunden er å drive kontinuerlig utvikling i gitt prosjekt med følgende hovedoppgaver:  

  

  • Innsiktsarbeid

  • Utarbeide prototyper og brukerflyter

  • Brukertesting 

  • Dokumentasjon

  • Kvalitetssikring av resultat  

  • Fokusere på leveranser og kvalitet definert av retningslinjer og designsystem som gitt av Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med konsulenten(e)   

 

Ønskede kvalifikasjoner

Sentrale forutsetninger for å lykkes i denne rollen er som følger: 

 

  • Tilbudt konsulent må ha minimum 6 års erfaring

  • Høyere relevant utdannelse, men relevant erfaring kan veie opp for manglende formell utdannelse 

  • Konsulenten må ha solid erfaring med brukersentrert designmetodikk, inkludert planlegging og gjennomføring av innsiktsarbeid, prototyping og brukertesting

  • Godt visuelt blikk, og erfaring med design av brukergrensesnitt  

  • Må kunne strukturere og designe løsninger i komplekse systemlandskap, og trives med å forenkle og visualisere komplekse problemstillinger til gode kundeopplevelser

  • Erfaring med å vurdere og tilpasse designforslag med hensyn til gjennomføringsevne, og herunder metodikk/forståelse for hvordan designvalg påvirker utviklingsressurser.

  • Må ha erfaring med universell utforming

  • Må ha erfaring med konseptarbeid og brukertesting 

  • Må kunne omsette brukerinnsikt til konkrete forslag til grensesnittløsninger, vist gjennom tidligere prosjekter eller caser

  • Sterke kommunikasjonsevner og erfaring med tverrfaglig samarbeid – må kunne formidle designvalg og brukerbehov tydelig til både tekniske og ikke-tekniske fagmiljøer.

  • Arbeidsspråk er norsk, og konsulenten må kunne kommunisere uten språkbarrierer

 

Det er en fordel at konsulenten har erfaring med: 

  • Figma

  • Innsiktsarbeid, metodikk og formidlingsevner

  • Å bruke etablert designsystem 

  • Utvikling av saksbehandlingssystem, automatisering og kundeflater

  • Erfaring i å jobbe med GDPR og personvern i design og utvikling

Tilbud:

Fyll ut vedlagt Bilag 2, med første mulige oppstartstidspunkt, timepris, utfylt kompetansematrise og referanseprosjekter.

Sjøfartsdirektoratet vil legge vekt på at leverandøren kan starte raskest mulig opp mot ønsker startdato 15.09.2025.

Oppstarttidspunkt er 15.september 2025.

 

Det antas en varighet frem til 31.12.2026

Deretter kan det utløses opsjon på ny varighet, 1 år av gangen.


Kompetanse:

Brukerorientert design

Brukerinnsikt

Roller:

Designer

Vedlegg:

Arbeidssted

Hjemmekontor

Oppstart

15 september, 2025


Søknadsfrist:

8 august, 2025

Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.